Sardullah, moc hezky jste to popsala, já chodila za komančů “jen” do školky, ale i tam jsme už museli poslouchat. Oběd se prostě dojídal, žádný to já nebudu, neexistovalo tohleto, když se šlo ven, tak většina školkových dětí (těch starších už) včetně mě, se uměla sama obléknout, zavázat si tkaničky u bot, a když nás soudružky učitelky venčily po místní vesnici, všechny jsme slušně zdravili, protože jsme překvapivě už uměli mluvit, mraky děcek bez šišlání a vývojových vad a taky nám bylo vštěpováno, že zdravit starší je slušné.
Když jsem pak v roce 1990 nastupovala do první třídy, matka mi vštěpovala, že: na cizí věci se nesahá, cizí zvířata se nekrmí ani nehladí, s cizími lidmi se nemluví a s cizími pány se nikdy nikam nechodí! Pár jednoduchých základních pravidel. Fungovala. Měla jsem skvělé a spravedlivé učitele, nám, kterým to učivo šlo, se snažili předat co nejvíc, šedý průměr třídy prostě udržovali tím šedým průměrem, tak aby se nikdo nemusel za nic stydět a valná většina spolužáků se bez problémů pak dostala s dvojkami a trojkami na kvalitní SŠ. A s lemplama se prostě nemazali! Prostě kdo byl blbej, šel na zedníka, holky zas na rodinnou dvouletou školu a nikdo se s tím nepáral. Matikář po těch, co na to fakt dlabali, házel při hodinách křídou, houbou i svazkem klíčů. Zajímavý, že si nikdy nikdo nestěžoval. Každej se snažil, hlavně aby se to nedoneslo domů.
Jako malý smrádě, jsme taky všude lezli, zvlášť do opuštěných starých baráků, do bunkrů a tak. Téměř pokaždý nás někde někdo nachytal, dal nám céres a pár facek přes prdel a my se jen modlili, ať nás nedotáhne za límec domů, protože to by bylo bez večeře, s výpraskem a ještě bychom dostali zaracha tak na týden. Když mi současný smrad vleze do výběhu s rohlíkem v ruce, já ho vyvleču v zubech a on to na mě zkouší s právníkem, tak to jsme jako kde? Tže díky bohu za ty, co jsem rozbulela, ty už tady snad nikdy neuvidím!