Aymara pruhovaný - příběh

slasti a strasti v chovu

velikost písma:  A A A
08.05.2007, 01:11     Autor: Ludmila Sluníčková     6616 zobrazení     17 komentářů

Také já jsem podlehla kouzlu chovu exotického ptactva. Začínala jsem s jednou andulkou, domácím mazlíčkem. Později se mi povedlo odchovat mnoho mladých. Při četní článků se mi ale na první pohled zalíbil aymara pruhovaný. Podle článků to bylo přesně to, co jsem hledala. Klidný, hodný ptáček, který není hlučný. Volba byla jasná. Od počátku jsem si řekla, že chci chovat pár a pokusím se odchovat mladé.

Nejdříve jsem narazila na problém. Inzerátů od chovatelů nebylo mnoho. Pak se na mě usmálo štěstí. Přes celou Prahu jsem si jela pro svou první aymaru pruhovanou. Chovatel měl mladé, ale nemohl mi sestavit nepříbuzný pár. V jednom hnízdě byly 3 malé samičky. Bohužel totéž měl i v druhém. Odvážela jsem si tedy krásnou samičku. Týden byla v kleci sama. Za tu dobu jsem se sama mohla přesvědčit, že co se o tomto ptáčkovi říká, je pravda. Doma bylo pěkně ticho, peříčka nikde nelétala jako u andulek a spotřeba zrní pro tohoto mazlíčka byla minimální proti andulkám. Sama sebe jsem musela pochválit za dobrý nápad. Od jedné samičky bych se ale mladých nedočkala a tak jsem po týdnu jela k jinému chovateli. Ten mi vybral samečka a já už jela domu s obavou, jak se jim bude spolu líbit. A byla to láska na první pohled. Oba hned první noc spali s tělíčky u sebe. Spolu se krmili, lezli po kleci. Byla radost na ně pohledět.

V létě jsem sice uvažovala, že jim dám do letní voliérky budku, ale zvítězil zdravý rozum. Bála jsem se, že budou příliš mladí na odchov další generace, a tak jsem se radovala jen z jejich dobrého vztahu. Bohužel se blížila dovolená u moře a já předala aymarky i ostatní ptáčky do péče svým synům.Těsně před naším příjezdem se sameček zahákl za kroužek a syn ho po návratu ze školy nalezl mrtvého. Samička se bezradně snažila přivést samečka k životu. Nešlo to ani jí, ani mně. A tak mi zůstala klec s jednou smutnou aymarkou. Asi na nás na obě nebyl hezký pohled, snad se v synech ozvalo špatné svědomí (i když jsem sama uznala, že to nebyla jejich vina, a že tomu nešlo v daných podmínkách zabránit), zkrátka po pár dnech měla moje aymarka v kleci dalšího samečka. Jejich vztah nebyl od začátku tak ideální, protože nový obyvatel klece nebyl zástupce tohoto tichého druhu. Občas si zakřičel a samička od něj sklidila pár klovanců. S nadsázkou jsem jim říkala, že se k sobě chovají jako manželé. Chvilku jsem měla možnost sledovat, jak se spolu mazlí, a pak mě zarážely útoky od nového samečka. Uvažovala jsem o budce, ale ještě jsem se snažila prostudovat informace o chovu.Tím jsem se čím dál více utvrzovala v myšlence, že chovám dvě samičky, ale až na pár šarvátek jsem vlastnila dva tiché hodné ptáčky.

Pak mě ale napadl dost špatný nápad. Na chatě chovám andulky a právě jsem tam měla jednu obzvláště nádhernou. Tu jsem si vzala domu na ochočení. Snad od první chvilky co jsem umístnila klec s anduláčkem do obýváku, vedli všichni přítomní živou debatu. Nebylo možné v bytě spát, sledovat televizi, dokonce téměř ani mluvit. Aymarky se ihned naučily řeči andulčí. Navíc byly ještě hlasitější. Jejich hlas byl pronikavější. Jinak nebylo znát, zda švitoří anduláček nebo ony. Po pár dnech jsem to nevydržela a anduláček se vrátil zpět do voliéry. Rázem bylo jako mávnutím proutku ticho. Opět jsem chovala klidné a milé ptáčky.

Zbývalo vyřešit problém s tím jak množit dvě samičky. Rozloučit jsem se nechtěla ani s jednou, a tak jsem se docela ráda smířila s myšlenkou, že koupím dva samečky a budu chovat dva páry. Nejdříve jsem koupila šedivého krasavce. Chovatel měl pouze jednoho. Dala jsem ho podle rady rovnou do klece. Agresivní samička se rázem dala do bránění svého obydlí před vetřelcem. Uznala jsem, že je ona tou špatnou a dala jí do připravené nouzové klece. Párek (jak doufám) si hned v klidu sedl k sobě a očividně jim udělala jejich vzájemná přítomnost radost. Samička bezradně pobíhala a křičela v druhé kleci. I jí jsem slíbila samečka. Koupila jsem jí krásného žlutého. Již s obavou jsem ho dávala do nové klece. Abych předešla útokům, tak šli do nové klece noví ptáci. Ale ani to nepomohlo. Ihned následoval ostrý útok na samečka a dále se opakovaly. To byla její poslední možnost. Zkoušela jsem kombinovat všechny varianty, dokonce rozdělit druhý párek. Výsledek byl vždy stejný. Prostě vždy jedna a tatáž samička útočila na ostatní.

Dnes jsem koupila jinou samičku a dala ji ke žlutému samečkovi. Agresivní samička je na samotce v kleci. Je to smutné se na ni jen tak dívat. Zítra si pro ni přijde paní. Chce chovat jednoho ptáčka jen tak pro radost. Paní zemřela korela, a tak ocení přítomnost jiného ptáčka. Bude jí dělat společnost.

Mě doma zůstaly doufám, že dva páry hodných aymarek. Je vidět, že se mají rádi. Snad bude konec šarvátkám a při troše štěstí a péče se mi odvděčí drobotinou. Nechám jim čas na seznámení a pak jim dám budky. Ptáky chovám pro radost a tak mi snad nová generace vynahradí trable a starosti s párováním rodičů. Držte mi palce i vy, protože další článek by byl o dalším pokolení. To by pak byl ten nejhezčí konec.

 

Ludmila Sluníčková Ludmila Sluníčková
Autorem od: 04.01.2014
4 články 0 popisů zvířat

Komentáře k článku

Vaše jméno:
Kolik je dva krát tři? *
Text komentáře: *
Napsáno je 0 a zbývá 500 znaků.

01.10.2008, 21:11
ja vam nevím ale není tohle nahodou stranka o zvířatech a ne o pravopisnych chybych ja jsem se chtěl něco dozvědět ale mysto toho tady se jenom hadate o chybych tak na to si udělejte jiny blok
14.05.2008, 20:02
Dobrý den,zdravím chovatele aymar:o)co se týče toho pravopisu,nebuďte jak malé děti ve školce co se dohadují o autíčko.Jak zde již bylo řečeno,jde tady o debatu na téma ptáci ne Y/I.. :o)nikdo není dokonalý a bezchybný :o)Máme doma amyru asi čtyři dny.musím říct,že sme zatím spokojeni.pomalu si na sebe zvykáme,už byl i první výlet z klece,ale na ruku se bojí jít.(Při tom by mělo jít o ručně dokrmené mládě,takže nevím kde je chyba?)jinak je to hodný tichý ptáček,je ráda,když někdo z nás přijde domů.okamžitě soustí diskuzi..je naprosto fascinovaná,když jí dáme do klícky čerstvé krmení.Umí se ale rozčilovat,když něví jak na věc.např.nevěla jak vylézt z klece,kam se postavít a letět,pak vyletěla na skřín a asi se bála sletět dolů a to byly teda tóny :o)Takže uvidíme jak se nám bude dařit.Zdravím...
31.12.2007, 15:38
Ještě bych rád reagoval na dotaz Soňi.Souhlasím v podstatě s panem Říhou, ale andulky a aymary bych rozhodně do společné voliéry nedal.S aymary zkušenosti nemám, ale v porovnání s dalšími druhy ano.Sám chovám andulky v jedné velké společné voliéře.Mám i několik kusů s korelami a roselami. Ale většinou jen párek korel a párek andul v jedné voliéře.Rozhodně ne aby měli anduly převahu.Podle mého názoru málo který chovatel uhlídá to kdy se anduly rozhodnou útočit.Je to většinou otázka chvilky a nemusí to být ani nově umístěný pták do hejna.Přišel jsem takhle o celé hnízdo korel které zabila andulka která sama seděla již na svých vylíhlých mláďatech.Ze svého hlediska andulkám nedůvěřuji a snažím se je mít zvlášť pokud to jen trochu jde z hlediska místa.
31.12.2007, 15:31
Dobrý den. Pokud mohu, měl bych osobní dotaz ohledně chovu aymar.V mém okolí nikdo z chovatelů které znám tento druh papoušků nechová. Já sám jsem si teprve nyní pořídil svůj první párek aymar. Bohužel jsem je musel koupit z výkupu protože jiné jsem nesehnal.Ale zkušenosti s chovem nemám.Rád bych vás požádal o několik rad co se týče hnízdění, v jakých podmínkách je možno je chovat, jestli je možné je chovat v jedné voliéře v hejnu a jak to udělat aby mladší potomky nenechávali rodiče uhynout.Případně pokud by jste někdo měl kontakt na chovatele těchto papoušků z Východních čech. Informace prosím na mail: Loudas@centrum.cz Děkuji mnohokrát všem.
25.11.2007, 12:25
Snesou se.Jen musíte dávat pozor na andulky.Jsou to "mrchy" a chtěj mít tu nejlepší budku.A vůbec jim nevadí, že otvor je například pro korely.Je jim to jedno.Hlavně, že mají dobrou budku.Hodně často se papoušci perou o budku, která je nejvýš ve voliéře.Proto se doporučuje dát všechny budky do stejné výšky.Jde jen o andulky a budky, jinak se v pohodě snesou.Také plánuji dát tyto tři druhy dohromady.
19.09.2007, 17:33
Sláva, takže nakonec se přeci jen diskutuje o aymarách...:-) Já momentálně sháním informace. Mám aymaru zamluvenou a chystám se jí dát do voliéry ke korelám a andulkám. Nevěděl by někdo jestli se snesou?
17.09.2007, 10:07
Ahoj, no já jí mám jen 14 dní takže by to dalo na pár řádků a o zkušenostech se zatím nedá mluvit :o)) Taky ještě není úplně dopeřený takže zatím ani ty fotky, sorry...

Snad časem...



15.09.2007, 17:20
Ahoj jmenovče. O pravopis nám zde vůbec nejde. Přednější než pravopis jsou pro nás ptáci a informace o nich. Pokusíme se sehnat nějaké další fotky aymar, ale píšeš, že máš doma aymaru, tak se tě ptám nechceš například ty zveřejnit nějaké fotky? Určitě to uvítáme, nebo napsat nějaký článek (příběh)?
14.09.2007, 15:37
Odbočil bych od diskuze o pravopisu a přidal jeden příspěvek k tématu, respektive fotce. Nebyla by lepší? Díky této fotce jsem původně aymaru vyškrtl, naštěstí jsem se pak podíval na jiné stránky a už jí mám doma. Já vím že to třeba není zas až tak důležité, ale myslím že by si Aymara zasloužila lepší fotku (na netu jich je spousta a autoři je jistě rádi poskytnou...)


Zdraví Ondráš (doufám že jsem tam nenesekal moc hrubek - pokud ano, ignorujte je prosím :o))
01.09.2007, 16:40
No podle mě čeština zahrnuje i čárky a háčky, nebo se snad pletu? Myslím, že když se nad tím vším zamyslíme oba dva, tak tady nejde ani tak o češtinu, ale spíše o něco jiného. Vím přesně kdo jsi a je my jasné odkud vítr vane. :-))
01.09.2007, 15:37
Klidek. to neni hazeni spiny, to je jenom vyjadreni meho nazoru k vyrokum typu "je jedno, ze pisu jako analfabet, ale hlavne kdyz pisu".



Btw, muzes mi rict, kde presne jsem naflaKal/a tu spoustu chyb? Krome slova uverejnuji, kde mi vypadla posledni 2 pismena :-)

01.09.2007, 13:27
Pro neregistrovaného: Tak jako vy jste naflágal/a do příspěvku plno chyb, tak i já mám právo napsat chybu, tak jako každý jiný. Nikdo po mě na těchto stránkách neočekává a nepožaduje, abych byl odborník na češtinu. Zde se ode mne očekává, abych psal pokud možno fundovaně o ptácích. Takže asi takhle.



Nelibí se vám to? Nechoďte sem a nečtěte příspěvky ani články. Nikdo vás nenutí. A už vůbec zde laskavě nezpochybňujte práci správce, redakčního týmu a majitele stránek. Tito lidé udělali velký kus práce a zaslouží si spíše obdiv a vy zde na ně takhle házíte špínu. Tento server neustále roste a je zcela jasné, že někteří lidé ze závisti budou napadat a zpochybňovat práci těchto lidí. Kdyby tento projekt nestál za nic, tak tady nejsem, ale protože toto vše má velkou budoucnost, tak zde budeme nadále a nenecháme se odradit od takových lidí, jako jste vy a už vůbec nedovolím, aby jste těmito blbými připomínky odrazovali lidi, kteří píší své zážitky a články ze své vlastní dobré vůle.


01.09.2007, 11:59
ad Alena:

Nechapu, co ma pravopis, ktery se probira na zakladni skole, spolecneho s vysokoskolskym vzdelanim.




Uverejnu-li nekde nejaky text, mel by byt spravny nejen po fakticke strance, ale i z hlediska jazykoveho (stavba vety, pravopis apod.)

Neni to ani tak poznamka smerem k autorovi, ale spise k redakci, ktera by takoveto cinnosti mela mit v naplni prace (a je jedno, ze tuto cinnost vykonava dobrovolne zdarma ve svem volnem case ), viz citat:



"redaktor (odborný, jazykový):



Kdo to je a co dělá? Redaktor (odborný, jazykový) je pracovník, který přebírá rukopisy publikací od autorů.



Co je náplní jeho práce? Posuzuje jazykovou a stylistickou úroveň publikací a podle druhu publikace i úroveň literární, případně odbornou, a provádí po domluvě s autory potřebné úpravy. "
30.08.2007, 11:55
Děkuji za příspěvek. Napsala jste to pěkně. Pani Sluníčková je velice fajn člověk a píši si sní, jako z jedinou rekordně dlouho dobu. Ono ani tak třeba nejde o tu češtinu, jako o závist a zášť určitých lidí, prostě dnešní doba je bohužel taková. Pani Sluníčkové vaši reakci sdělím a myslím, že ji velice potěší a snad se od ni dočkáme podobných zážitků.
27.08.2007, 13:26
Pane Hála máte pravdu. Článek, který napsala p. Sluníčková pohladí duši v tak hektické době jaká nyní je. A musím podotnout, že ne všichni jsme vysokoškoláci, a na chybách tolik nesejde. Hlavně, že je článek napsaný od srdce. Hezký den přeje Alena M
06.06.2007, 22:12
Dobrý den. Nechcete nám opravovat pravopisné chyby?



Tento článek jsem nepsal já. A osobně si myslím, že většinu lidí zajímá obsah a ne pravopis. Já osobně si vážím toho, že někdo dovede napsat článek, že si někdo udělá čas a něco napíše, protože takových lidí je velice málo co to udělají zadarmo. Proč si myslíte, že v časopisech se čím dál častěji objevují články ze zahraničí, protože nikdo, už nemá zájem psát články ať, už kvůli rejpalům, kritice nebo jiným věcem. Pokud se Vám něco nelíbí, tak proč vůbec čtete tyto články a proč vlastně navštěvujete takový server? Navštěvujete ho kvůli pravopisným chybám? Zamyslete se nad sebou prosím.

04.06.2007, 14:06
Prosím, opravte si množství hrubých chyb ve članku. Platí to i u úvodního textu O. Hály. Pokud je někdo v roli redaktora, musí (!) umět česky.