Aktuálně: 2 328 inzerátů270 234 diskuzních příspěvků19 354 uživatelů

Příspěvky uživatele

Sarah01

Sarah01
Sarah01 15.05.2025, 10:33:02 xxx.xxx.11.197
assil:

Psa si můžete prohlídnout i na bonitaci.

A nebo si ho můžete jet obhlídnout domů.

Možností je povícero, výstav netřeba.


Tak třeba jezdit do Itálie, když se můžu podívat v Brně na evropské výstavě, je obrovský rozdíl.  Jsem ráda, že ta možnost tady je a taky zůstane.

Sarah01
Sarah01 15.05.2025, 09:18:54 xxx.xxx.11.197
Ph:

jak by to probíhalo, kdyby byly jen bonitace. Kde bych si třeba pořádně prohlídla psa, se kterým bych zvažovala krytí

to jste me blbe pochopila - nepisu tom, ze maji byt uz JEN bonitace. Kdekoliv se da sehnat jakakoliv informace o psovi - je to jen pozitivum. Taky se jedu podivat na chovani psa, co me zajima - i na tu vystavu, kdyz je moznost.


OK, v pohodě, to byla spíš reakce na assil, že by se výstavy měly úplně zrušit.

Já jsem právě vždycky kryla psem, kterého jsem znala buď z výcviku a ze zkoušek, nebo jsem ho viděla naživo na výstavě, takže jsem znala jeho povahu i exteriér naživo. To ostatní, co se týkalo zdraví a rodokmenu, jsem si už zjistila na internetu.

Sarah01
Sarah01 15.05.2025, 09:12:56 xxx.xxx.11.197
Xerxova:

jasně - když porovnám výstavy - vítězí často jedinci, kteří jsou výhradní specialisti na vystavování - majitele to baví (nebo platí handlera), mají šampionáty spousty zemí. Jsou hezcí. Ti psi. Jsou standardní - ale na bonitacích mají často výrazně horší kód, než psi beztituloví. Přesto kryjí ti výstavní. Jednak mají písmenka… jednak jsou vidět v ročenkách, inzerátech, článcích… 

Dogy mají velmi podrobnou bonitaci - 3 rozhodčí, specialisti na plemeno… máme jeden klub, všichni se více méně znají a ví, co od koho čekat… Výstava stačí jedna s VD - ale musí být CACová - právě aby neposuzoval specialista na pudlíky…


To myslíte klubovou CACovou? Protože na národních a mezinárodních je bohužel úplně běžný, že dané plemeno posuzuje specialista úplně na jiné. To mně taky dost vadí, to je potom výstava o ničem. ☹️

Sarah01
Sarah01 15.05.2025, 09:07:52 xxx.xxx.11.197
Ph:

NO se jede strasne na kvantitu. Je to naprosto nejpocetnejsi plemeno - radove. Kolem 60ti kryti mesicne! v CR. A ta variabilita je pak proste takove, jaka je…Najdete obrovske psy i subtilni, zabijaky i milacky. On na ty psy je porad odbyt - proto to tak je. 

Uchovneni maji opravdu nejslozitejsi. 

Ve zkratce -kazdy NO musi mit: splnit 3 oddilovovou zkousku ( prokazani vsestranosti ), RTG DKK+ DKL, vyhodnoceni DNA v Nemecku, jen klubova vystava se spesl rozhodcim- kde se strili a beha se bez voditka a min. jedna bonitace - ale ta plati jen na dva roky, pokud chci dozivotni, musim jeste na druhou. Bonitace se sklada z predvedeni psa v ruznych situacich, jeho podrobny popis, mereni + kousani na figa.  Bez rozdilu vsichni -  exterierak, sportak, sluzebni pes.

To je zaklad. Ale ono to ma mnoho urovni, kam jde dostat kryci pes😉napr.

Pokud chci, aby pes kryl - tak u exterieraku jsou vyssi typy klubovych vystav -velice prestizni. U pracaku zase zavody musi vyhravat. Kryci psi potrebuji dalsi gen testy. Na MS ovcaku ve vykonu/jejich nejvyssi vystavu - musite mit zdravotni testy z nemecka, nestaci ceske. Nemuzete tam ani startovat se psem, co mu nevyjdou kycle nebo lokty -zavody= kontrola chovu. Maji i velmi prestizni soutez v DE, kde se predvadi pes na vystave a zaroven zavodi v nejvyssi vsestranne zkouscce a vyhrava ten nejlepsi v obou kategoriich -ucastni se nekolik desitek psu.

V porovnani  s molossem - tak molossove maji v podstate volny chov 😀 kdyz jsem chtela podporit u molossu povinne testy DNA - neproslo to, ze to “zbytecne zdrazuje stenata” 🤮

To jen jaky je pristup u ruznych plemen…Nerikam jak je to dobre, jen popisuju   plemena, obe maji PP FCI. 


No, tak to je tedy názorně vidět, že jsou obrovské rozdíly. Jako klobouk dolů, že při tom všem je NO nejpočetnější plemeno. Mně připadá, že u jiných plemen jsou lidi tak líní, že je jim zatěžko splnit dvě výstavy, rentgeny kloubů a banální zkoušku. 

Sarah01
Sarah01 15.05.2025, 09:03:34 xxx.xxx.11.197
Ph:

k tomu hodnoceni na vystavach - kdyz se ocenuji extremni znaky - a ony se ocenuji - tak to opravdu smeruje plemeno do prusvihu. 

Musite se na to koukat napric plemeny -nejen, u toho sveho. JAk dopadli kratkolebci napr. Na vystavach chteli bezcumakove psy - dostavali tituly - a kryli. Na vystave nikomu nevadi, ze se pes pak v beznem zivote dusi.

Bonitace ma jen popsat, jestli je pes standard nebo ne. Nema protezovat nejake extra znaky a porovnavat, vyzdvihovat nejake jedince. Klub pak ma evidovat a zverejnit – bonitacni kod. Jako info pro chovatele.

A ne -na bonitaci nezalezi na predvedeni 😀 jde o psa. A jak pes opravdu vypada pozna znaly rozhodci i ve chvili, kdy psa vyndavate u auta a chystate si veci ….


No, já si myslím to, co Arosek, že i kdyby byly jen ty bonitace u všech plemen, tak to stejně dost často bude o tom, kdo je na druhé straně vodítka. Tak jako na té výstavě, když posuzuje tuzemský rozhodčí. 

Já mám třeba klubovky ráda z toho důvodu, že si tam uděláme takový menší sraz odchovů, na pořádání srazů zvlášť nějak nemám kapacity. A pak se taky ráda sejdu s různými známými z jiného konce republiky, se kterými bych se jinak vůbec neměla šanci normálně potkat a poklábosit. A nakonec se taky ráda podívám do kruhu na ostatní….na toho, kdo si přivezl třeba štěňátko ze zahraničí, kdo si nechal svůj odchov z perspektivního spojení a jak se povedl atd. a v neposlední řadě se seznámím třeba s jinými chovateli, které ještě neznám a zajímá mě jejich linie. Člověk se tam taky dozví spoustu informací, možná drbů, ale už záleží na něm, jak s tím naloží. Neumím si zatím představit, jak by to probíhalo, kdyby byly jen bonitace. Kde bych si třeba pořádně prohlídla psa, se kterým bych zvažovala krytí, kde bych zjistila, jak je na tom zdravotně, když ofiko se spoustu informací člověk vůbec nedozví…..

Sarah01
Sarah01 14.05.2025, 21:41:16 xxx.xxx.162.253
janaa:

Ali,hodně plemen má bonitaci právě jako podrobné hodnocení exteriéru. Takový hodně podrobný svod loveckých psů. Často má každá sekce hodnocení nějaký kód,písmeno,a pod celkovým kódem se pak uchovňuje. Teď plácnu - hodnocení hlavy třeba písmeno A, a pak se hodnotí stop,ucho,oko atd malejma písmenama a tak dále…

Na klubovce jsem nebyla, byť mě to letos kvůli rozhodčím mrzelo,protože bych jela,ale nemám s kým, veterány tam tahat nebudu,čubiny,co neuchovňuju taky ne, a Cáca byla o Velikonocích za ženichem.


Tak to držím palce, ať to vyjde. 🍀

Sarah01
Sarah01 14.05.2025, 20:55:44 xxx.xxx.162.253
Sarah01:

Aha, tak to jsem netušila, že někde se hodnotí hlavně exteriér. Ale kdyby se zrušily výstavy, tak potom by to muselo být u všech plemen. 🤔 Ty jsi byla na klubovce?


Teda takhle…že to takto bývá u společenských plemen na bonitacích, to samozřejmě vím, ale jinak netuším, jak to probíhá u jiných plemen. 

Sarah01
Sarah01 14.05.2025, 20:29:13 xxx.xxx.162.253
janaa:

Alenko,zaměňuješ bonitaci retrieverů,což jsou zkoušky, resp. ověření vloh, a bonitaci u řady plemen,kde se hodnotí podrobně exteriér, někde základně povaha,a u některých pracovních plemen je součástí i zkouška povahy


Aha, tak to jsem netušila, že někde se hodnotí hlavně exteriér. Ale kdyby se zrušily výstavy, tak potom by to muselo být u všech plemen. 🤔 Ty jsi byla na klubovce?

Sarah01
Sarah01 14.05.2025, 17:41:29 xxx.xxx.162.253
Arosek:

Nevyresili. Vzdycky se najde nekdo, kdo zna nekoho … a ten pes stal prece tolik, takze … 

Je to o lidech. A o osvete. A o ambicich.

A pak o rozhodnuti vsech klubu, zda chteji radsi mrte stenat s PP, ale ve vysledku jen cast bude odpovidat standartu ve vsech smerech, nebo sice min zapsanych stenta, ale vyssi procento kvality. 


Já si právě myslím, že kdyby byly jen bonitace, bude to ještě horší. Ještě jsem neviděla na OVVR zahraničního rozhodčího, to se snad ani nezvou, a právě tady v tom českým malým rybníčku se často dost lidí zná. 

Sarah01
Sarah01 14.05.2025, 17:38:41 xxx.xxx.162.253
Aluška:

Ale když pes má třeba z 50ti výstav 48x V a 2x VD, od různých rozhodčích, aniž by se majitel s někým z nich znal, tak to taky vypovídá o nějaký kvalitě toho psa, nebo ne ? Nemyslím tím nějaký oblastky, ale národky a mezinárodky.

Občas na nějaký výstavě dělám zapisovatele nebo vedoucí kruhu, tak třeba jeden rozhodčí mi říkal, že na oblastkách to moc neřeší, jestli psovi něco chybí nebo ne. Při jiný zase jinej rozhodčí povídá, kdo tohle pustil do třídy vítězů ? No tak když je ve třídě vítězů tak mu tu výbornou dám.. atd.


No dobře, tak pokud má 2x VD z 50 výstav, tak je to v pohodě, to měl rozhodčí buď blbej den nebo byl slepej a pes je prostě výborný. Aspoň tak bych to brala já, po osobních zkušenostech. Jako vezměme si to tak, že dnes bývá na větší výstavě typu národní, mezinárodní přihlášených cca 3000 psů. Koukám třeba zrovna na DuoCacib Brno, nejpočetnější jsou australský ovčák 70, border kolie 70, stafordšírský bulteriér 110, whippet 80, zlatý retrívr 124, jezevčíci a pudli jsou rozdělení na jednotlivé kategorie, tak jsem to nesčítala, ale taky patří mezi ty nejpočetnější. Pokud má rozhodčí posoudit celou skupinu FCI za jedno dopoledne, tak si myslím, že jeho hlava na to musí mít určitou kapacitu a každej to prostě nedává a nedivím se. Možná to bude lepší, až bude posuzovat ta umělá inteligence. 🙂

Sarah01
Sarah01 14.05.2025, 16:56:41 xxx.xxx.162.253
assil:

Není to o psech, ale jen jako ukázka, že u nás můžete v podstatě bez trestu přizabít dítě, tak co bychom pak měli čekat za tresty u zvířat.

https://www.novinky.cz/clanek/krimi-s-petitydenni-dcerkou-mrstila-o-zem-vrchni-soud-matce-zmirnil-trest-vezeni-na-triletou-podminku-40521126#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=abtest278_hlavicka_2025_varB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz


Bohužel bude hůř. Věznic a místa v nich je málo, takže tresty budou čím dál mírnější. A lidi budou čím dál větší sv.ně.

Sarah01
Sarah01 14.05.2025, 16:54:12 xxx.xxx.162.253

Nevím no, ale na bonitaci, u našeho plemene OVVR, jsem ještě nezažila, že by rozhodčí hodnotil pohyb nebo postoj psa. Vždycky se hodnotila chuť k práci, nos a podobný věci. Proto ty veverky splní každý koště, exteriérově, s prominutím. Jako já si nemyslím, že mám krásný psy a když přijedu na klubovou výstavu, tak mám občas dóst velký pochybnosti. Ale když vidím, že některá fena má úplně hranatou hlavu, pes má malou hlavu jak fenka nebo se majitel před výstavou ani nesnažil psa aspoň učesat, tak si říkám, že mám fakt pěkný psy, i když o jejich nedostatcích moc dobře vím. On totiž úplně dokonalej je málokdo. Ale zase vocaď pocaď. A to jsme zase zpátky u chovatele a jeho ambicí.

Sarah01
Sarah01 13.05.2025, 15:29:44 xxx.xxx.43.24

A taky si myslíš, že by to vyřešily jenom bonitace? Vždyť to by mohly být ještě větší podvody. 

A máš SZ.

Sarah01
Sarah01 13.05.2025, 14:57:41 xxx.xxx.43.24
»
Odpověď na příspěvek uživatele assil z 13.05.2025, 14:50:53

Tak třeba mě před krytím výstavy vůbec nezajímaly. V první řadě zdraví a pak jak pes pracuje.

Sarah01
Sarah01 13.05.2025, 14:52:25 xxx.xxx.43.24
»
Odpověď na příspěvek uživatele Arosek z 13.05.2025, 13:20:13

No, takže je to hlavně na chovateli. Asi jsem teda byla blbá, že jsem fenu s blbým skusem neuchovnila, ale mně by to prostě přišlo jako podvod.

Sarah01
Sarah01 12.05.2025, 14:16:57 xxx.xxx.28.39
assil:

Číňani si zachovali oba typy šarpejů

tak modernější foto

Obrázek

To bych vůbec neřekla, že je to šarpej, kdybych tu fotku někde jen tak letmo zahlídla. Vrásky má jen na hlavě a ne moc. Takže Číňani mají dva typy šarpejů tak, jak Němci dva typy NO? Kdoví u kolika plemen to ještě takto je…

Sarah01
Sarah01 12.05.2025, 13:48:53 xxx.xxx.28.39
assil:

Asi jsem to špatně napsala, myšleno bylo vyřadit nestandardy (na což je nejlepší bonitace) a zbytek nechat na chovatelích.

Na výstavách se posuzují z půlky šikovnost majitele v úpravě psů a z druhé půlky blbosti v exteriéru psa jako jestli má mít uši o půl centimetru tam nebo tam.

Se šarpejem nemáte pravdu

tohle je původní šarpej, jak vypadá dneska asi víte

to se prostě jen nějakým rozhodčím líbily vrásky a tak je ocenili šampionátama

Obrázek

Tak takhle to neznám, to musí být hodně stará fotka, tady mně připadá dost podobný asi caníkovi. 🙂

Ano, tuzemští rozhodčí posuzují blbosti, to souhlasím. Když vám posuzuje plemeno chovatel ohařů, tak vám řekne, že fena je tlustá. Když chovatel rotvajlerů, tak zase, že fena je hubená. Že máme velký uši, už jsem tak slyšela. Proto na český rozhodčí už nejezdím.

Sarah01
Sarah01 12.05.2025, 13:41:26 xxx.xxx.28.39
Ph:

Některé výstavy jsou opravdu zbytečné,

sampioni vsech zeni se ale generuji  z techto “zbytecnych” vystav a nejvice zasahuji do chovu tam, kde neni jina selekce nez pres vystavy.

Ale ano, pisu obecne -o vsech plemenech. 

Btw. nejtezsi podminky pro uchovneni a nejlevnejsi PP stenata ma plemeno nemecky ovcak 😀


Aha, tak to jsem netušila, že někde je selekce jen přes výstavy, to je samozřejmě špatně.

Nemáte někde ty podmínky k uchovnění NO přehledně, že bych koukla? Že jsou štěňata nejlevnější, to vím, asi menší zájem nebo proč? Jako popravdě, co občas vidím tady ve městě, že má PP a může do chovu…jako nevím, nerozumím tomu, asi ta černá barva nese tu subtilní postavu a já mám NO zažitýho v paměti ze svýho dětství úplně jinak.

Sarah01
Sarah01 12.05.2025, 13:30:44 xxx.xxx.28.39
assil:

Se podívejte na starší fotky, labradoři jsou soudečky, čauové, šarpejové mají hlavy jak obludy atd. atd. a to je důsledek výstav.

Jo kde nejsou povinné výstavy, jsou obvykle bonitace, jenže bonitace je úplně něco jiného, tam je to jen projde x neprojde, do chovu neprojdou nestandardy a zbytek projde a nikdo nehodnotí jak moc a tak by to mělo být.

Zrušit výstavy a zavést bonitace kde se to akorát roztřídí na standard a nestandard.


No ale vy jste nejdřív psala, že do chovu všechno a nechat to na chovatelích: Ale ne, všichni psi předvádění na výstavách splňují standard. A jak moc je už jen čistě subjektivní názor. A ten by měl být nechán na chovatelích, každému se líbí něco jiného a v chovu by byla větší diverzita.

Já s bonitací problém nemám, u nás jsou to OVVR. Jinak ta plemena, co zmiňujete, často je to problém už od samýho začátku, třeba u těch šarpejů. Proto mám doma to, co mám. Ani ten NO už se mně nelíbí, tam se to zmrvilo dokonale. A jo, najde se jich víc, frbuldoček, kavalír atd. Pro mě za mě, tato plemena nemusejí vůbec existovat. Ale třeba to jejich ozdravení nakonec přinese nějaký výsledky.