Zrovna těch koní, co tahají kočáry po městech, není tolik, aby kvůli tomu celé koňstvo přišlo do salámu. Na druhou stranu je to malý krůček pro člověka…a najednou bude zakázané koně vůbec využívat. Úplně mi nevadí, když se zakážou koně pro turisty, jen mi vrtá hlavou, kam až se to může posunout, protože zrovna já si ten zadek na nich nebo za nimi vozím…
Koně ze Staromáku rozhdoně v buřtech neskončí. Mají takové povahy, že po nich velmi ráda sahne kdejaká jezdecká škola nebo lesojezdec, i přes neduhy, které mohou mít. A nidke není napsáno, že s ebudou mít lépe.
Už jsem to tady psala, fiakry jsou kratochvíle, bez které můžeme být a Praha bez nich opravdu o půvab nezchudne. Ale přesně jak píše Buggyra, jedná se o nebezpečný precedens do budoucna. Ti koně opravdu týraní nejsou, týrání je jinde a vypadá jinak, bez ohledu na to, jak tvrdí mohou být kočí. A bohužel o té koňské práci a službě většinou rozhodují ti, kteří koně vnímají především jako symbol volnosti, krásy a svobody. To je celé špatně. Ono je krásné vnímat koně jen na pastvině, jak si žijí a jsou šťastní, ale kdžy vezmu jen sebe - mám takového koně, co by v tom fiakru mohl chodit, nedělá poslední dobou naprosto nic. A i když řeším jen běžný provoz, stojí mě v ustájení 7 - 8 000 Kč měsíčně. Tak se rozhodněme, jestli koně chceme chovat nebo ne, jelikož pokud ano, řada z nich “bude muset přiložit kopyto k dílu”.
A ohánět se úctou k přírodě je totálně mimo, řada dnešních koní by v naší přírodě ani nepřežila nebo by slušně živořila.
Co koně na staromaku.. letos jsem viděla koně a kočáry v italské Pise. V půlce července, 35 ve stínu. Ano, stáli narvané na tě stinejsi části ulice, ano měli vodu. Ale přesto mi jich bylo líto a vzpomínala jsem na ty probírané pražské koně, kde taky umí být vedro, ale pár dní, ne pár měsíců v kuse
Týrání to není, pokud jsou splněny veterinární normy, sedí cajky a kočí nemá tvrdou ruku. Tohle není o pocitu, to je holý fakt. Ti koně mají velmi tvrdý chleba, ale to má kdejaký kůň, který je nucen si svůj díl ovsa a sena odpracovat. Jen to nevidíte. V tomto úhlu pohledu je veškeré pracovní a sportovní využití koně zvrhlé.
Možná to vidím moc přehnaně. Průmysl kolem sportovního využití koní je tak masivní, že asi nehrozí zákaz využívání. No pravda je, že skutečné týrání se koná jinde než zrovna na Staromáku.
Odpověď na příspěvek uživatele assil z 23.10.2025, 11:17:31
Hm, a to je právě to šálení. V lese je koni fyziologicky jistě lépe - ale oni v lese netahají jen majitelé s e svými koňmi. Dost často vlastníci lesa mají vlastní zvířata a kočí si najímají. A dost často kočí z východu. To fakt kolikrát nechcete pak vidět, pro ně má život zvířete úplně jinou hodnotu. Kočí na Staromáku jsou pod drobnohledem, nikdo si nedovolí chovat se ke zvířeti jako prase. Nemluvě o tom, jak zničení odchází koně z lesa do důchodu, to si ti ze Staromáku můžou často pískat. Jednoho takovýho vysloužilce mám se svojí kobylou ve stádě, je to milionové, nicméně psychicky zlomené zvíře. Ale tady Hlas zvířat nezasáhne, je to totiž moc práce vytáhnout prr z kanclu a dokonce se třeba škrábat do strání, kde se takové věci dějou. Čest všem kočím a lesním pracovníkům, kteří se ke svým koním chovají slušně.
Ještě podotknu, že většinou tahají koně chladnokrevného typu. Pokud pro ně nebude vyžití, ta plemena nebudou, jelikož málokdo jim může přizpůsobit podmínky na to, aby si mohli žít “jen tak”. Oni ze své podstaty opravdu tu práci potřebují, jsou to koně dost specifičtí a úhel pohledu, že jsou to především koně, na kterých se dá “dříví štípat”, je velice zjednodušený. No a pak je otázkou, jestli je etické nechat prostě ta staletí šlechtění a práce našich předků a ten kus historie prostě nechat jen tak odejít.
Odpověď na příspěvek uživatele hmn z 23.10.2025, 13:02:48
A je etické to vyrábění křižovatek současnosti, kdy má plno koní a vlatsně i psů spoustu zbytečných nemocí jen proto, že za spojení jejich rodičů nikdo nenese žádnou zodpovědnost? Existovaly množky? Koně muchaři, s extrémními sklony ke schvácení, se špatnejma postojema, kissingama, na kterejch se nevědouce (a i vědouce) vesele rajtuje? Štěňata hluchá/slepá po spojení merle rodičů? Zvířata považovaná za zlá, bitá, která žijí v nějaké miniohrádce nebo na krátkém řetězu jen proto, že nikdo nedbal na psychiku a psychickou způsobilost rodičů? Lidi byli tvrdí vždycky, ale vyrábět mrzáky nevhodným chovem je týrání taky, když se potomek nepovede (popovídejte si s vety o psech, kolik zvířat jim tam chodí a z z důvodu výše uvedeného fyzicky neskutečně trpí).
Odpověď na příspěvek uživatele Sarah01 z 23.10.2025, 13:27:12
Ono u koní se povětšinou chce nějaké to pracovní využití, takže musí být zdraví a výkonní. V Rakousku mají třeba docela tvrdou selekci u jejich haflingů. Co se úplně nepovede, jde nemilosrdně na jatka.
U psů se jede na roztomilost a barvu - teda u společenských plemen. Navíc generační interval je kratší než u koní, takže se dá plemeno zprznit rychleji.
Ne, že by by nebyl yneduhy i u koní - třeba frísáci jsou taky občas za trest - megaesophagus, v rousech se drží breberky, pod sedlo vlastně nejsou stavbou těla úplně vhodní. Doplácejí na líbivost.
Odpověď na příspěvek uživatele kometa z 23.10.2025, 13:43:45
Howgh.
Ono je prostě diametrální rozdíl držet psa a koně. Už jsem to tady psala - kůň není zvíře, které lze jen tak držet pro radost. To se může dovolit málokdo a řada těch majitelů to dělá na úkor něčeho (a dost často třeba rodiny). Proto kůň vždycky sloužil a dbalo se tak striktně na jeho šlechtění. Nikdo si nemohl dovolit živit mrzáky.
Odpověď na příspěvek uživatele kometa z 23.10.2025, 13:43:45
Ona i velká většina psů byla vyšlechtěna na práci a tvrdě selektována. Než se místo na práci začala šlechtit na líbivost. Zachrańuje se kde co a pak se i na tom chová.
Odpověď na příspěvek uživatele hmn z 23.10.2025, 13:02:48
Vzhledem k tomu, že v době šlechtění těchto koní byli majitelé koní nuceni tyto koně chovat extenzivně, tak ano, toto šlechtění probíhalo dle přirozených potřeb těch koní.
Ono u koní se povětšinou chce nějaké to pracovní využití, takže musí být zdraví a výkonní. V Rakousku mají třeba docela tvrdou selekci u jejich haflingů. Co se úplně nepovede, jde nemilosrdně na jatka.
U psů se jede na roztomilost a barvu - teda u společenských plemen. Navíc generační interval je kratší než u koní, takže se dá plemeno zprznit rychleji.
Ne, že by by nebyl yneduhy i u koní - třeba frísáci jsou taky občas za trest - megaesophagus, v rousech se drží breberky, pod sedlo vlastně nejsou stavbou těla úplně vhodní. Doplácejí na líbivost.
Vzhledem k tomu, že v době šlechtění těchto koní byli majitelé koní nuceni tyto koně chovat extenzivně, tak ano, toto šlechtění probíhalo dle přirozených potřeb těch koní.
koně (psi atd.) měli potřebu být chování a šlechtěni=geneticky měněni člověkem v prospěch člověka?
to je ta moje základní otázka etiky(samozřejmě jen řečnická)