Aktuálně: 2 614 inzerátů244 356 diskuzních příspěvků18 786 uživatelů

Příspěvky uživatele

goro

goro
goro 06.02.2025, 18:18:19 xxx.xxx.74.195
goro:

Ja som už písal, že som dvom rodinám koncom leta dal sírne knoty, pretože tak ako píše Tom, od jari nešli do sily , nevedeli sa spamätať a bolo jasné že v jeseň by skončili…neriskoval som prípadné vylúpenie ostatnými  včelami na stanovišti a rozšírenie problémov… tiež som písal že je ešte jedno slabé, po poslednej kontrole asi dve ale všetko žije, zatiaľ nepribudli ani mŕtvolky a ani nebolo nič pokalené, asi sa ešte k melicitózu nedostali…držíme si palce


…no mudrovať sa nevypláca ☹️  

Tome už aj ja nebudem môcť hovoriť, že nemám v zime úhyny, už len tak občas môžem poznamenať, že v zime nemávam 

… podozrivé rodiny som obdaroval sírovým knotom lebo som mal “pocit” že môžu byť choré, …  a jednu rodinu som ušetril hoci nešla do sily a pustil som ju zimovať… napriek tomu že som sa x-krát poučil, že ak matka kladie ako mašina, včely chovajú veľa plodu ale včiel nepribúda, tak je niekde zrada… nepribudli , včely šli do zimy slabé a už som mínus jedna rodina…😢

nie že by bola tragédia nejaká jedna rodina, ale keby som ju nebol púšťal do zimy, mohol som byť v počte rovnako, len by som mal pocit že tomu rozumiem… teraz mám pocit, že som sa včelám dal nachytať…

goro
goro 06.02.2025, 09:13:57 xxx.xxx.74.195
»
Odpověď na příspěvek uživatele Javali z 06.02.2025, 07:47:44

Podľa môjho názoru tí včelári neboli hlúpi…oni dokázali včely chovať a na základe ich pozorovania robiť zmeny v metodike, či v konštrukcii úla…myslím že som to sem písal, voľakedy napr v košniciach dochádzalo k uduseniu včelstiev a v každej staršej knižke sa odporúčalo odstraňovať mŕtvolky z česna aby sa neupchalo/neucpalo. ..ako píšeš, ak sa na slameňáku alebo aj na staršom type úľa  nedalo česno do úrovne podlahy (dna úla) nehrozilo ucpání česna mŕtvolkami…treba brať do úvahy, že v ruských zimách včely nelietali a všetky mŕtvolky sa hromadili na dne…preto sa to točí okolo zimy a jara…ak bolo česno vyšie, aj keď uhynula ⅓ včestva cez zimu (čo sa stáva) nebol problém.. …

goro
goro 05.02.2025, 10:04:58 xxx.xxx.74.195
drvodelkafialova:

Tohle je nesmírně zajímavé téma. Já to mám zatím na sítech, ale s podložkou celoročně ve dně. Já nevím, jestli by jim ten otevřený spodek přeci jen nevadil. Ale nejsem tak zkušená chovatelka, abych si udělala pevný názor.


Petra “pevný názor” sa dá vytvoriť len dvomi cestami, domněnkou a pokusom….vyber si…ale včelár by obecne mal používať postupy ktoré mu vyhovujú a osvedčili sa mu, len pri problémoch je potrebné hladať riešenie v zmene….

len na upresnenie, všetky včely, ktoré u mňa zimovali za tie roky bez strát zimovali na odkrytých  sitách   (neviem potvrdiť či by neprežili všetky aj s položkou, neskúšal som )…

goro
goro 05.02.2025, 09:52:53 xxx.xxx.74.195
»
Odpověď na příspěvek uživatele Javali z 04.02.2025, 16:56:57

Ako som písal, ten rakúsky včelár má včely v Alpách v hrubých polystyrénových úľoch a to sito necháva odkryté celú zimu, aj vo februári z dôvodu, “aby sa včely predčasne nerozplodovali”…to musí včelár posúdiť na základe svojich skúseností a znalostí kveteny kedy treba optimalizovať včelám podmienky na chov plodu… tak ako niektorí včelári zlepšujú podmienky pre chov plodu priehradkami, tak aj prekrytie sita v čase intenzívneho chovu plodu na jar včelám pomôže…už ich netreba brzdiť… (ja ešte odporúčam pomôcť včelám aj zhora, teda vložením fólie na plodové rámiky u tých včelárov, ktorí cez zimu používali priedušný strop a s vľhkosťou im uniká aj teplo)…

goro
goro 05.02.2025, 09:40:07 xxx.xxx.74.195
»
Odpověď na příspěvek uživatele Anonymní z 04.02.2025, 22:54:20

Ak si pozorne prečítaš odkaz na  analýzu ktorú spracoval Tom, uvažoval tam tiež s 10 rokmi a náklady rozpočítaval…bez nejakých extra prepočtov si myslím že hoci všetky včelárske zariadenia výrazne podražili ( aj kvôli dotáciám) zvýšila sa aj cena medu (hoci je v súčasnosti atakovaná dovozovým šmejdom) a tak možno konštatovať že po 10 rokoch aj v súčasnosti bude mať včelár všetko splatené….

goro
goro 04.02.2025, 12:42:58 xxx.xxx.74.195

Musí mať úľ plné dno? V prílohe posledného čísla Včelařství ma zaujali dva preklady, ktoré pojednávali o otvorených zasitovaných dnách v úli počas zimy. Tak som sa zamyslel nad často uvádzanými výhodami plného dna v úli: 

• Včely vyžadujú menej cukru na zimné zásobenie

• Včely majú menšie problémy s reguláciou tepelného režimu v úli, hlavne v lete

 • Menšie riziko vzniku lúpeží, bez sliedenie pod sitom, hlavne pri zakrmovaní • Včely nestrácajú čistiaci pud, nečistoty z dna vynášajú von

 • Hustejší med s 16-17% vody. 

Kto sa rozhodne pre pevné dno (tiež by malo byť odoberateľné!) nesmie zabudnúť, že na zimu musí riešiť priedušnosť stropu na úli. Kým pri site v dne môže byť na horných rámikoch priehľadná fólia aj v zime, pri pevnom dne fólia musí z úľa preč, pretože cez strop sa musí odvádzať nadbytočná vlhkosť. Keďže nemôže jednoducho skondenzovaná voda vytiecť cez sito, musí sa umožniť odchod vodných pár cez priedušné prikrytie rámikov a následná kondenzácia v uteplivkách v strope úľa (tieto včas vymeniť za suché). Pri konštrukcii pevného dna by včelár nemal zabudnúť na odoberateľnú zadnú stenu, pretože vsúvanie podložky na odoberanie popadaných klieštikov (ak nechce vynášanie nechať na včely) alebo meliva pretože zasúvanie podložky cez letáč nie je extra komfort. Pre kočovanie pri pevnom dne si treba vyrobiť vrchnáky na úľ zo sita, alebo aspoň sitové prekrytie letáčov, aby včely pri presune netrpeli pre nedostatok vzduchu. 

Musím sa priznať, že nepatrím k zástancom pevného dna, kto videl po zime niekoľko úľov s pevným dnom u dlhoročných včelárskych „mazákov“ vie o čom hovorím. Včelár je spokojný, včely si upracú 😊. No že je pre ne neprirodzené žiť v bordeli celú zimu keď nemôžu „upratovať“ ho už netrápi. Všetko čo padá na dno je často poplesnené, melivo a mŕtvolky sú prerastené plesňami a aj dno v kútoch je zelené. Včelár je pokojný pretože na jar to včely upracú, vyhryzú pleseň (a vraj je pre včely neškodná) a často nemusí ani dno vymeniť za čisté a jediné čo ho trápi sú trochu poplesnené latky či kúty krajných plástov. 

Prečo to píšem a ako môžem vedieť aký je stav v úľoch s pevným dnom ked používam v dne úľa odkryté sito? Nuž tvrdím to zo svojich viacročných skúseností s dnami. Mám totiž dná konštruované tak, že sito je v ráme a dá sa po vytiahnutí nahradiť preglejkou, čím získam úľ s pevným dnom. Takéto riešenie je mi veľmi sympatické a umožňuje skĺbiť výhody pevného dna potrebného od neskorej jari do konca medobrania a výhody sitového dna vtedy, keď ho potrebujem. Chcel som totiž využiť výhody sitového a pevného dna tak ako to robí známy rakúsky včelár GRITSCH, ktorý včelári v horách, síce v polystyrénových úľoch, no tie majú namiesto dna sito, a až koncom marca vloží na sito preglejku a do augusta, má "pevné" dná, od augusta včely na site do konca marca, a tak dookola.

 Prečo by teda včelár mal používať sito v dne? Výhody úľov zo sitom v dne: 

• Matka prestane klásť už zavčasu na jeseň – možnosť úspešnej likvidácie klieštika 

• Včely ľahšie zbavíme klieštika – monitoring a zadymovanie bez kontaktu so včelami

 • Včely nemajú v zime problém s nedostatkom vzduchu (upchatý letáč –napr. mŕtvolky, lad...) 

• Včely nemajú v zime poplesnené plásty 

• Včely nezačnú na jar predčasne plodovať, majú kontakt so skutočným počasím 

• Včely sa bez rizika uzatvoria v úle – napr. pri kočovaní, pri hlásených postrekoch...

 • Včely sú zdravšie, bezproblémová hygiena dna 

Ktoré tvrdenia sú relevantné, ktoré len folklór? Dnes keď sú včely často napadané rôznymi chorobami a výrazne sa mení klíma by sa malo znovu diskutovať o vhodnosti sita v dne úľa! Vrátim sa k tým prekladom kde svoje skúsenosti popisujú včelárski odborníci zo zahraničia. Na základe analýzy z dotazníka Coloss z rokov 2017 až 2020 u tisícky včelárov jednoznačne mali včelári na odkrytých sitách menej prázdnych úľov ako tí včelári, ktorí používali pevné dno. Je teda sito v dne príčinou úhynov? Aj skúsená nemecká včelárka Pia Aumeier v ďalšom citovanom článku na základe dlhoročných skúseností konštatuje, že odkryté sito v dne má pre zimovanie včiel jednoznačne pozitívny vplyv!

Kto dokáže objektívne stanoviť, kde je pravda?

goro
goro 04.02.2025, 09:29:39 xxx.xxx.74.195

Držím vám palce aby ste takého včelára našiel, ja to tak detailne nesledujem, mne plne postačuje fakt, že nemám rok kedy by včely neboli v pluse (hodnotu práce do toho nezapočítávam) ale chcelo by to korektného chlapa, ktorý vám napíše nielen priame prevádzkové náklady ale aj rozpočíta východziu investíciu, teda niečo podobné ako si dal prácu a nepočítal Tom v odpovedi na podobnú otázku v téme

https://www.chovzvirat.cz/diskuze/tema/25351-vydelek-ze-vcel/#prispevek249566

goro
goro 01.02.2025, 09:50:27 xxx.xxx.74.195

Z otázky vyplýva že by to nebola … výroba len pre vlastnú potrebu a v takom prípade sa to nedá robiť ako u medu na základe nahlásenia “predaj z dvora…”  je nutné vybudovať na to prevádzkareň teda musíš mat na to povolenú miestnosť schválenú hygienou ináč môžeš mat malér. Nebol by to zasa až taký problém. Musíš mať vypracovaný papierovo postup so všetkými rizikami a spôsobom rieMusíš (miestnosť, kachličky voda atď).  Ďalej musíš nahlásiť živnosť, z nej dane a také soc. a zdravotné a to aj keď si dôchodca. Inak, na  SPI poradia alebo aj nie je to kraj od kraja rozdielne vždy je to o človeku vo funkcii. NESMIE SA ZABUDNÚŤ NA TO ŽE SA TREBA ZAREGISTROVAŤ U COLNÍKOV ak percento liehu v medovine prekročí 15 %!

 Modelová situácia č. 1

 Vyrobili ste medovinu s obsahom alkoholu medzi 10 až 15%. Do medoviny ste nepridali žiadny iný alkohol (napr. formou esencií na liehovej báze, prípadne doliatím iným alkoholickým nápojom) a medoviny ste vyrobili menej ako 2000 litrov za kalendárny rok. V tomto prípade sa medovina považuje podľa zákona o spotrebných daniach za tiché víno (je to len všeobecný pojem zo zákona – neznamená to, že Vám víno leží ticho v pivnici) a Vy nemusíte mať žiadne povolenie od CR a ani sa neregistrujete ako platiteľ dane a nepodávate žiadne daňové priznanie. Predtým tu bola ďalšia podmienka, že takú medovinu nesmiete ponúkať na predaj. Tá neskoršou novelou zákona bola odstránená. Na druhú stranu, keď nie ste výrobca - podnikateľ, nemôžete rovnako oficiálne ponúkať medovinu na predaj, ak na to nemáte živnosť oprávnenia, nie ste registrovaní ako podnik na výrobu potravín a nespĺňate ani podmienky dané hygienickými predpismi. Zákonov, ktoré by ste museli spĺňať, bude určite ešte viac. 

 Model. situácia 2. 

Vyrobili ste síce do 2000 litrov, ale porušili ste nasledujú dve podmienky - medovina nie je v rozmedzí 10 až 15% alkoholu, alebo ste do nej pridali nejakým spôsobom ďalší lieh. V tomto momente sa už medovina nepovažuje za „tiché víno“, ale za medziprodukt. Tu už potrebujete povolenie CR, musíte sa registrovať ako platiteľ av momente dokončenia výroby musíte v danej lehote podať DAP a daň zaplatiť. Sadzba z tejto medoviny je 2 340 Kč/hl. …

goro
goro 31.01.2025, 19:43:06 xxx.xxx.74.195
goro:

správně živené včelstvo, chované ve správném úle, vedené správnou provozní metodou nemá a nemůže mít žádný problém.

Súhlasím…


Goro se mi za toto obecné tvrzení posmívá s tím, že s ním souhlasí. Netušil jsem, jak brzy bude jeho posměch trapný…”

ako sa vám posmievam? Citujem vaše tvrdenia a súhlasím s nim (zvýraznil som , čo v ňom považujem za rozhodujúce)…Tome jediný kto je trapný ste vy… s vami je to ťažké, už som si zvykol že v každom diskutujúcom vidíte debila, ktorý nechápe vaše jasnozrivé domněnky… postupne znechutíte každého diskutéra ale na mňa ste krátky, ja vás poznám a úplne mi je jedno že ma spomínate v každom príspevku kde nemáte logické argumenty na potvrdenie vašej jasnozrivosti, osobitosti a geniality ktorá vidí to čo ostatní  vidieť nie sú schopní… opľúvate ma a to bez oohľadu na to či som reagoval pozitívne alebo negatívne na vaše “domněnky” alebo som len písal svoj názor či odpoveď úplne niekomu inému.. …PÍŠTE SI SEM  ČO CHCETE ALE NEBERTE SI DO HUBY ”GORA" PÍŠTE SVOJE SKÚSENOSTI A SVOJE NÁZORY BEZ TOHO ABY STE NA MŇA ÚPLNE ZBYTOČNE A BEZDÔVODNE ÚTOČILI …

napíšem vám to na rovinu, nie aby ste si zasa myslel že som sa urazil lebo nemám argumenty na vaše kecy… je to tak, možno nemám toľko skúseností so včelami ako vy, ale moje vedomosti o včelách sú minimálne tak bohaté ako vaše (možno aj väčšie) a životné skúsenosti by ste mi mohli závidieť…

Napriek tomu  sa nemienim voči vám vyhradzovať ani na vaše názory, tvrdenia, domenky nejako reagovať aby ste nemali pocit že s vás robím nechápavca…nie som ani urazený, ani nahnevaný, vyhradzujem si však právo reagovať na všetky otázky ku včelám  na tomto fóre, či sa vám to bude páčit alebo nie……  …

goro
goro 30.01.2025, 16:50:04 xxx.xxx.74.195

pozrel som dnes včelnicu - včely lietali, tak po rôzne, niekde len pár včiel iné sa preleteli a začali "upratovať..." 

za najdôležitejšie považujem že neboli na letáči žiadne "cákance"...

goro
goro 30.01.2025, 09:29:35 xxx.xxx.74.195

správně živené včelstvo, chované ve správném úle, vedené správnou provozní metodou nemá a nemůže mít žádný problém.

Súhlasím…

goro
goro 29.01.2025, 21:01:16 xxx.xxx.74.195

“Pylu je, podle mě, všude dostatek.”

v podstate súhlasím ale obecne je to blud 🙂

podrobnejšie rozvediem…peľu je dosť hlavne na jar, jíva, ovocné stromy, niekde repka, agát neskôr lipa atď…

problém s peľom je  na konci horúceho leta , keď sa tvorí zimná generácia ktorá si potrebuje nafutrovať tukové teliesko kvalitným peľom… lúky sa kosia, polia okamžite po zbere zaorú a tak by som mohol pokračovať…

diskutovať o  kvalite peľu  je kontraproduktívne, znovu by sme sa dostali  k tomu ako sa za komunistov hnojivá lopatami valili na polia ale v súčasnosti sa moria už osivá a dokladovať vám všetky škodlivé látky ktoré “prostitúti” vedci nachádzajú v peli je tiež zbytočné…

jediné s čím z vášho príspevku môžem súhlasiť je “tvrdím, že pyl jednoho druhu je lepší než žádný a než sebelepší náhražka!!!!!!!!!!!!

goro
goro 29.01.2025, 10:08:03 xxx.xxx.74.195
»
Odpověď na příspěvek uživatele Radim z 29.01.2025, 07:38:31

Tiež si myslím ako písal stefanos, že včely majú zakódovaný “sebavražedný” inštikt, proste pre zachovanie zdravia včelstva chorá včela opúšťa úľ… (ak nevládze kolegyne pomôžu)…to aká veľka je choroba a  problém jej masivneho rozšírenia  vo včelstve môže viesť až k tomu, že väčšina či dokonca všetky včely opustia úľ..podľa môjho názoru niečo ako samostatná choroba “zhroucení včelstva” neexistuje, príčina prázdneho úľa je masívne prepuknutie niektorej choroby ako apis ceranae, spomínaná akútna paralýza a pod …to CCD je súhra viacerých faktorov (oslabenie včelstvá  , nedostatok peľu, chemikálie atď) a samozrejme vplýva naň geneticky zabudované “samovražedné” chovanie včiel, ktoré pre dobro celého včelstvá  umierajú vonku mimo úľ (veď aj v letnej sezóne sa opotrebené lietavky do úľa už nevracajú a u hynú mimo…a jedná sa o stovky denne, len vtedy to včelár neregistruje, rodí sa nových včiel oveľa viac)…..

goro
goro 28.01.2025, 11:24:30 xxx.xxx.74.195

Všetkým je jasné prečo im včely uhynuli, ale nikto nevie prečo im neuhynuli (teda okrem Toma)😉 …Petra no zabi ma ja neviem… alemyslím, (aj keď to Tom nebude čítať rád) že včelárom môžu včely "nehynúť" v rozličných úľoch, pri rozličných metodikách a v rôznych oblastiach… potom sa zrazu dostane na ich včelnicu nejaká choroba, alebo včely zoslabnú pre nedostatok kvalitného peľu a pod.

napíšem sem  do diskusie veci, ktoré včelári v ČR vidia ako dôvody úhynov a skúsim ich porovnať s tým čo robím ja… (asi tak si si to zrejme predstavovala, či?)

Okolnosti, které zhoršují zdravotní stav našich včelstev:

1. Téměř neustálé plodování včelstev přes zimu (u mňa odkryté sito v dne v zime  plodovanie preruší

2. Nebrakování hodně napadených a neduživých včelstev  (slabosi aj s matkou dostávajú sírový knôt, nesnažím sa ich zachraňovať menením matky ani plodom z iných včelstiev neposilňujem)...aby sme sa rozumeli Petra, neviem možno určiť dôvod, z ktorého sa včelstvo nevie dostať do sily a príčina zoslabenia môže byť  rozličná u rôznych "sciplionkov" ale nevegetujú u mňa na včelnici, nedožijú jesene a nejdú do zimovania... 

3. ... zbytečně nerozbourávat jejich plodové hnízdo (celé roky "nerotujem" nadstavky plodiska, nezebrujem plodisko a pod!)

4. Chovat matky od včelstev, které si vybereme pro jejich dobré a osvědčené vlastnosti (málo VD, dobrý zdravotní stav, dlouhověkost matek) ...(nechápem že včelári menia matky každé dva roky, či dokonca každý rok...ako zistia za rok či je dobrá?... mám aj matky od kvalitnej matky 3-4 ročné a sú plne výkonné...!)

 5. Zmlazovat včelstva odebráním plodu – tvorba oddělků  (to asi robí väčšina, aj ja  ale ja za zmladenie včelstva považujem aj rojenie, taký roj na medzistenách je 3x lepší ako odloženec na starých preplodovaných plástoch)

6. Klást důraz na včasné ukončení plodování (včasné zakrmení ...) (včasné zakŕmenie realizujem celé roky, včely treba v úli krmivom na zimu včas "utlačiť", plus sito v dne, pretože včely ktoré plodujú ešte koncom septembra, už majú alebo budú mať problém...)

7. Monitorovat spad roztoče a snažit se střídat prostředky na redukci roztoče je-li to nutné (tiež realizujem v rámci možností)

 ...ja by som ešte dodal k tomu zlepšeniu prostredia v úli, že treba včelárovi ruky polámať, ak v podjeseň zakladá sieťky na zber propolisu.…

neverím, že by toto niekomu pomohlo, ale budiž…😜

goro
goro 27.01.2025, 14:40:56 xxx.xxx.74.195
»
Odpověď na příspěvek uživatele drvodelkafialova z 25.01.2025, 18:54:32

tiež ani moje včely nemali prelety, ale vzhľadom na na počasie som preventívne odložil z česna zábrany…

goro
goro 27.01.2025, 14:38:18 xxx.xxx.74.195
»
Odpověď na příspěvek uživatele Ninuš z 27.01.2025, 11:42:16

No aj správne skladovaný med je počas skladovania náchylný na fyzikálne a chemické zmeny - má tendenciu tmavnúť , kryštalizovať, strácať svoju vôňu a chuť. Ide o procesy závislé od teploty a času, preto je ťažké definovať trvanlivosť medu. Všetky tieto negatívne procesy v skladovanom mede prebiehajú tým pomalšie, čím je teplota skladovania nižšia. Podľa Titeru (Včelí produkty mýtú zbavené) ak sa med skladuje pod teplotou 12 stupňov je jeho kvalita v norme niekoľko rokov.

goro
goro 26.01.2025, 19:49:13 xxx.xxx.74.195
»
Odpověď na příspěvek uživatele acher z 26.01.2025, 17:30:44

Tvrdenie že med ma neobmedzenú životnosť je hoax.. ako včelár by som .to nemal písať ale je to jednoducho fakt, s časom sa jeho vnútorná kvalita mení tak, že po pár rokoch je to len sladidlo …a to že sa v pyramídach našiel med, ktorý bol v poriadku je druhý hoax, písalo sa to ale fakty sú iné… 

Bežné používam med 2-3 roky, medovicový nemám často tak som použil aj 4-5 rokov starý ale len pre seba …no básničky o neobmedzenej životnosti si ponechajme len pre nevčelárov, ja by som to pri predaji zákazníkovi netvrdil… 

goro
goro 25.01.2025, 17:15:36 xxx.xxx.74.195
»
Odpověď na příspěvek uživatele Martin83 z 24.01.2025, 17:31:50

Martin 🤔…

píšeš o kamošovi že má “má síta očka a žádné mrtvolky”…

a vytvoríš si z toho záver, že včely ti hynú kvôli igelitu pod vrchnákom?… no Tom ho má, ja ho mám a včely zatiaľ každú zimu prežili….

a ak si doteraz laboroval s úľami, zrazu chceš iný druh včiel?… som v úžase, ale ako píšeš, ty sa nevzdáš… dobre robíš…držím palce… len dopĺňam, cez otvor 7mm sa pretiahne rejsek ako nič, kde prejde lebka  (kosti majú menej ako 6mm, tak prejde aj rejsek..

goro
goro 25.01.2025, 16:54:26 xxx.xxx.74.195

Tom máte pravdu, museli by odpovedať  tisíce včelárov a pomerne zastúpené aj plošne po krajine a samozrejme nie len tí s adamcom či B-čkom 😉

pre ilustráciu dopĺňam ešte údaje aj zo Slovenska, ktoré budú podrobnejšie vo februárovom Dymáku… teda bez úhynov bolo vyše 40% včelárov a úhyny 50 až 100% rodín malo cca 10% včelárov… ale znovu, opakujem  ankety sa zúčastnilo menej ako 300 včelárov ….😕

goro
goro 24.01.2025, 19:50:52 xxx.xxx.74.195

no priatelia možno ma budete považovať  za kuvika a pesimistu ale napíšem k anketám  posledný príspevok…

Tome ano som ešte moderátor na VF a práve tam sme už ankety robili a rád by som vám dal zopár čísel, no neviem či vám budú k niečomu…v roku 2014 nám do anketu o úhynoch vyplnilo presne 354 včelárov, z ktorých úhyny nemalo vôbec 182, úhyny nižšie ako 10% priznalo 75 včelárov a na druhej strane úhyny vyššie ako 50%  priznalo 45 včelárov. Ako dôvody úhynov uvádzali včelári v inej ankete s účasťou už len 117 včelárov najviac   svoje pochybenie (26%), ako klieštika uvádzalo za dôvod úhynu 13%, vírusy za dôvod úhynov uvádzalo 16 % včelárov, nozemu caranae asi 5% atď., napr. sused bordelár bol na príčine v 6% úhynov…

neviem či sa z toho dá dospieť k nejakému relevantnému záveru, neviem či poznáte meno Honza Peterka, ten na základe úhynov o ktorých dokonca vydal knihu (!), robil ankety úhynov každý rok a maximum včelárov ktorí sa mu zapojili bolo okolo 100, ale on tvrdil že aj 30 stačí 🙂… podľa výsledkov z ankiet, dospel k názoru že  by dnes už malo žiť len 1% z našich včelstiev…

nakoniec aj ten spomínaný coloss začínal s pár stovkami zapojených včelárov, potom sa počty zvýšili na cca 1100-1700 a dokonca v minuloročnej ankete to bol dvojnásobok…

ale kde je ostatných 60 000 českých včelárov  ktorí sa do ankety nezapojili?… to sa zapoja len tí, ktorým včely nehynú? (obr.)…

teda ešte raz,  ak na VF, kde sa o úhynoch diskutuje každý rok, napísal včera skúsený včelár že má osem včelníc, všade má adamca, rovnakú metodiku chovu aj ošetrovania voči klieštiku a má úhyny 0-max. 5% na niektorých a na iných stanovištiach, vzdialených len 600m od tých s nulovým spádom (teda aj krajina, peľ, znáška zhodné) má úhyny 60-90%!!

aké teda sa z navrhovanej ankety dajú robiť závery?…u nás na Slovensku viem z pohľadu úľov aký by bol výsledok.. zistili by sme že najviac úhynov je v úľoch typu B…🙂

Obrázek